Otsikossa on sikäli virhe, että ei ainoastaan pienyrittäjän kannata blogata, vaan aivan jokaisen yrittäjän ja yrityksen.
Blogin avulla yrittäjä voi tuoda esiin osaamistaan ja asiantuntemustaan.
Pienyrittäjälle tässä on kuitenkin yksi kriittinen etu: blogin voi perustaa käytännössä nollabudjetilla.
Suuren yrityksen markkinointibudjetti voi olla miljoonaluokkaa ja sillä on helppo ajaa tv-kampanjoita ja tukea niitä radiopätkillä, etusivun mainoksilla lehdissä ja lisäksi vielä ulkomainoskampanjoinnin avulla.
Mikäs siinä polttaessa miljoona markkinointiin, jos liiketulos on sata miljoonaa. Vasta kymmenkertaisella summalla oltaisiin markkinoinnin peruslainalaisuuksien lukemissa.
Pienyrittäjälle taas on aivan turha sanoa, että kyllä siihen markkinointiin pitäisi käyttää kymmenen prosenttia liikevaihdosta, jos se liikevaihto on kymppitonnin ja kulut euroa vaille.
Tyhjästä on paha nyhjästä.
Et saa myyntiä jos et markkinoi.
– Ihan jokainen yrittäjyyden ja markkinoinnin ammattilainen –
Kauppa ei käy jos kukaan ei tunne sinua.
Brändin rakentaminen on elintärkeää.
No niinhän se on, mutta ei nollasta aloittava yrittäjä ole tyhmä, saati täyttä ymmärrystä vailla.
Hän on vain rahaton ja yleensä niskassa on jo maksimimäärä velkaa siitä mitä pankki suostuu myöntämään. Melkein ovat jo nauraneet uloskin kantamasta hiekkaa pankkisalin lattialle.
Usein yrittäjät tarvitsisivat konkreettisia neuvoja siitä miten sitä markkinointia tehdään kun
taskussa on vain muutama lantti mammonaa, eikä edes mielin määrin kahvia ja tupakkaa.
Yritysblogin perustaminen on yksi keino. Ilmaisia alustoja on saatavilla, hostingin saa pikkurahalla, sisältöä voi opetella tuottamaan itse.
Tiedän, näin muutamaakin omaa blogia ylläpitävänä monialaisen yritystoiminnan ohessa totisesti tiedän, että se blogin kirjoittaminen vaatii paljon työtä ja työtunteja.
Eikä ajan löytäminen ole helppoa.
Ammattijournalistina, koulutettuna valokuvaajana ja sisällöntuottajana voisin sanoa tähän, että sisällön laatu, oikeinkirjoitus, kaunis ulkoasu ja mitä näitä nyt on, ovat todella tärkeitä asioita ja siksi ei pidä yrittää räpeltää niiden kotisivujen tai blogin kanssa omin päin.
Tärkeitä asioitahan nuo ovat ja kotikutoisuus voi herättää enemmän säälinsekaisia tunteita, kuin halua ostaa tuotteitasi, mutta neljä yritystä tyhjästä perustaneena tunnen realiteetit.
Jos vaihtoehtona on olla täysin näkymätön, niin kirjoita blogiasi mieluummin niillä kyvyillä, joita sinulla on.
Oman ammattialasi osaaminen näkyy kyllä sieltä kielioppivirheiden takaakin.
Markkinointia on sekin, että opiskelet bloggaamista ja tuot esiin osaamistasi ja asiantuntemustasi yrityksesi verkkosivuilla blogin muodossa.
Jos töitä ei ole tarpeeksi, panosta markkinointiin.
Älä myy, vaan luo asiantuntijaroolia
Aidot kontaktit potentiaalisiin asiakkaisiisi syntyvät kun autat verkkosivusi/blogisi ja somekanaviesi seuraajia vilpittömästi ja maksutta.
Jaat heille sellaista tietoa, jossa olet itse asiantuntija.
Usein blogi on niin sanottua perinteistä, ostettua mainontaa tehokkaampi tapa luoda asiantuntija-brändiä.
Neuvomalla ja auttamalla voit luoda pitkäaikaisen, luottamuksellisen suhteen lukijoidesi eli potentiaalisten asiakkaidesi kanssa.
Siihen ei bussin kylkeen liimattu tarra kissankokoisine kirjaimineen pysty.
Tunnettu brändi voi muistuttaa itsestään vaikka pelkällä logolla moottoritien varrella, mutta uuden, tuntemattoman tekijän pitää ensin luoda brändille uskottavuus, ja ennen kaikkea tehdä se tunnetuksi.
Yritykselle kannattaa perustaa joka tapauksessa omat nettisivut.
Jos ostat sivut ulkopuoliselta, pyydä niihin jo alkuvaiheessa blogiominaisuus ja mahdollisuus päivittää sivuja itse.
Vaikka et heti alkuvaiheessa tätä ominaisuutta hyödyntäisikään, niin tarvetta tulee taatusti myöhemmin.
Säästät rahaa, kun et joudu uusimaan sivujasi heti toisena vuonna.
Suosittelen silti aloittamaan yritysblogin jo aivan alkuvaiheessa.
Vaikka kädet ovat täynnä töitä ja aikaa pitäisi käyttää yritystoiminnan kehittämiseen, niin päivittyvä yrityssivu on kuitenkin usein kustannustehokkain tapa tuoda osaamistasi esille.
Älä yritä myydä sivustosi artikkeleissa.
Tuo esiin osaamisesi, jaa tietosi.
Ennen kaikkea, jaa kiinnostavaa ja hyödyllistä sisältöä.
Sellaista, jota lukijat haluavat jakaa eteenpäin.
(Muista lisätä postauksiisi jakonapit eri somekanaviin.)
Parhaimmat blogipostaukset elävät jopa vuosia, niitä lainataan somessa ja ne herättävät median kiinnostuksen.
Tuo asiantuntijuuttasi esiin niin, että nouset jopa kaikkien tuntemaksi oman alasi erityisasiantuntijaksi.
Olen kertonut neljän eri alan yrityksen ja kahdenkymmenen yrittäjävuoden kokemuksella julkisesti lähes kaiken mitä yrittäjyydestä ja omista ammattialoistani tiedän, eikä se ole vienyt minulta asiakkaita.
Esimerkkinä: eräs yrittäjä halusi minun kuvaavan tuotekuvansa, mutta hänellä ei ollut varaa käyttää palveluitani.
Innovatiivinen kun oli, hän kysyi voisinko antaa oppitunnin mainosvalokuvauksesta hänen henkilökunnalleen.
Tottahan toki!
Ajoin toiselle puolelle Suomea, pistin kenttästudion pystyyn ja neuvoin henkilökuntaa kädestä pitäen hyvien mainoskuvien sommitteluun, valaisuun, kaluston valintaan jne.
Yritin parhaani mukaan jakaa viisivuotisen valokuvaajan koulutukseni muutamassa tunnissa.
Näitä tapauksia on sattunut urani varrella useampikin.
Arvatkaapa mihin on yleensä päädytty?
Useimmat asiakkaani ovat lopulta ostaneet ne kuvaukset minulta.
Koulutukset olen vetänyt kohtuulliseen hintaan.
Yhden kuvauksen hinnalla on periaatteessa saatu ”kaikki” se tieto, mitä minulla on.
Sen jälkeen asiakas on oivaltanut, että työ kannattaa ostaa ammattilaiselta ja jokaisen kannattaa keskittyä ydinosaamiseensa.
Tieto lisää tuskaa tai ainakin ymmärrystä siitä, kuinka vähän lopulta osaa ja mitä kaikkea pitäisi osata ja ymmärtää voidakseen tehdä asia itse.
Toki samalla on saatu oikeasti apua siihen tee-se-itse -malliin, jos budjetti ei kertakaikkiaan kestä ulkopuolisen palvelun hyödyntämistä.
Tähän perustuu se, miksi sinun ei tarvitse olla huolissasi siitä, että jaat ammattitaitoasi ilmaiseksi netissä, joko blogissasi tai vaikkapa someryhmissä.
– Googlaamalla tietoa potentiaalinen asiakas löytää vinkkisi ja saattaa päätyä asiakkaaksesi, vaikkei olisikaan alunperin ajatellut ostaa palveluasi.
Miten lukijasta tulee asiakas
Kaikki eivät päädy ostamaan tuotettasi ja osaamistasi, vaikka lukisivatkin kirjoituksiasi.
Ihminen, joka ottaa vastaan ilmaisen tiedon, mutta ei osta sinulta mitään, ei alunperinkään ollut potentiaalinen asiakkaasi.
Hän on etsinyt halvinta mahdollista (tee-se-itse-)ratkaisua ja päätynyt googlettamalla blogiisi.
Hän kiittää, kumartaa ja poistuu.
Ei osta mitään, eikä olisi ostanut alunperinkään.
Sitten on se epävarma ehkä-asiakas, joka miettii ostaako vai tehdäkö itse.
Mahdollisesti hän päätyy tällä kerralla tekemään itse ja lukee innoissaan neuvojasi.
Hän on kiitollinen saamastaan tiedosta.
Jonakin päivänä hän on varoissaan ja päättää teettää vaikkapa seuraavan remonttinsa ammattilaisella.
Silloin hän muistaa yrityksesi ja ottaa yhteyttä.
Sitä ennen hän toimii puskaradiona jakaen tietoa yrityksestäsi, muistaen kiitoksella sinua avunantajana.
Kolmas lukijasi on päättänyt olla tekemättä sitä keittiöremonttia itse, mutta korkeiden kustannusten vuoksi hän haluaa olla varma, että antaa rahansa pätevälle toimijalle, kukapa ei.
Ostaako hän rempan siltä firmalta, jonka mainos tuli joku päivä lehdessä vastaan vai ostaako hän kenties yrittäjältä, jonka blogista hän luki toistakymmentä opastavaa artikkelia siitä miten valita ja asentaa keittiökaapit oikeaoppisesti..?
Ymmärrät mitä tarkoitan.
Tähän perustuu ansaitun median teho.
Ostettu media ei saavuta samanlaista tehoa, koska sitä ei pidetä yhtä uskottavana, vakuuttavana, asiantuntevana ja luottamusta herättävänä.
Ostettu media toimii parhaiten jo tunnetuille brändeille, kun taas omat kanavat ja niiden kautta luotu asiantuntijarooli auttavat tuoreen yrityksen brändin rakentamisessa.

Miten opetella yritysbloggaamista ja löytää aikaa blogin ylläpitämiseen
Jos olet tottunut keskittymään ydinosaamiseesi, etkä johonkin somehypeen, oman blogin perustaminen voi tuntua suossa tarpomiselta ja kenties myös ajan haaskaamiselta.
Meidän sisällöntuottajien lätinät kuulostavat ehkä turhalta jargonilta, joista ei tajua pätkääkään.
Eipä kiireinen yrittäjä ehdi myöskään perehtyä aiheeseen, kun pitää kiertää ruuvia seinään tai asiakkaan tukkaa kiharalle.
Tiedän tunteen. Vaikka olen juuri tuon alan tekijä, niin ei suutarin lapsilla ole kenkiä ja nämä omien firmojeni sivut odottavat aina aikaa parempaa.
Käytännössä sinulla on kaksi vaihtoehtoa: joko kirjoittaa blogiasi itse tai turvautua bloggaajien apuun.
Tai sitten se kolmas vaihtoehto: tehdä molemmat.
Tuntuuko vaikealta?
Ei hätää, harjoitus tekee mestarin ja bloggaamista voi myös opiskella.
Toisekseen jokaisen tekstisi ei tarvitse olla tuhansien sanojen mittainen.
Muutama sata sanaa tai muutama tuhat merkkiä riittää.
Kun sinulla on kiire, voit linkata myös muiden teksteihin tai jakaa omissa somekanavissasi vanhoja bloggauksiasi uudelleen. – Esimerkiksi Facebookin elinkaari on lyhyt, kuin myös ihmisen muisti.
Kun jaat tekstisi ensimmäisen kerran, se tavoittaa ehkä vain kymmenen prosenttia omistakin seuraajistasi ja muutaman päivän kuluttua sitä ei näe enää kukaan.
Voit huoletta jakaa blogipostauksesi uudelleen parin kuukauden kuluttua. Ja myöhemmin yhä uudelleen.
Moni näkee tekstisi toistettuna ensimmäisen kerran ja kaikki sen lukeneetkaan eivät muista enää sisältöä. Tai sitten he ilahtuvat, että muistutat heitä vinkeistäsi.
Liikenteen ylläpitämiseksi kannattaa julkaista tiheästi, mutta voit aivan hyvin kirjoittaa kerran viikossa yhden pidemmän asiantuntija-artikkelin ja jakaa välissä lyhyempiä tekstejä, vanhoja artikkeleita tai muiden kirjoittamia sisältöjä (jälkimmäiset siis luonnollisesti lähde mainiten).
Mikä parasta, hakukoneet ovat puolellasi. Sinun ei tarvitse jakaa artikkeleitasi jatkuvasti somekanavillesi, kun annat Googlen hoitaa liikenteenohjauksen puolestasi.
Kerran hyvin tehty artikkeli voi kantaa vuosia, kunhan hakukoneoptimointi on kunnossa.
– Monet omat artikkelini tavoittavat enemmän lukijoita toisena tai kolmantena vuonna, kuin alkuperäisenä julkaisuvuonnaan.
Mikä hakukoneoptimointi, mikä Google analytics, miten kirjoittaa kiinnostavaa sisältöä, miten kasvattaa yleisöä ja ennen kaikkea miten rakentaa vahva perusta oman yrityksesi tulokselliselle markkinoinnille?
– Jos tämä kaikki kuulostaa heprealta, anna minun auttaa!
Mikäli oman blogin ylläpitäminen tuntuu liian työläältä, ota avuksesi ammattibloggaaja tai suosittu harrastaja. Autan mielelläni oikean tekijän etsimisessä.
Teen itsekin kaupallisia yhteistöitä blogeissani, mikäli kohderyhmämme kohtaavat.
Kirjoitin sopivan bloggaajan valinnasta ja yhteistyöstä sopimisesta täällä.
Jäikö jokin askarruttamaan? Haluaisitko tietää lisää jostakin tietystä pienyrityksen markkinointiin ja viestintään liittyvästä aiheesta?
– Kommentoi rohkeasti tai laita minulle viestiä!
2 thoughts on “Miksi pienyrittäjän kannattaa blogata?”