Natiivimainonta auttaa asiakasta löytämään sinut

Sumuinen kaupunki

Yrityksen tunnettuutta voidaan nostaa hyvällä hakukoneoptimoinnilla, mutta se vie aikaa, eikä huomattavia tuloksia voi odottaa ensimmäisten kuukausien aikana.
Tuotteiden ja palveluiden tunnetuksi tekeminen on etenkin alkuvaiheessa nopeampaa ulkoisissa medioissa, kunhan kanavat on valittu kohderyhmien mukaan ja sisältö optimoitu valittuun mediaan sopivaksi.

Mediamainonta yrityksen ulkopuolisissa kanavissa vaatii enemmän taloudellista panostamista kuin yrityksen omilla verkkosivuilla tai somekanavissa julkaiseminen, mutta on tehokas keino saada lisää liikennettä yrityksen omille verkkosivuille.

Mitä natiivimainonta on?

Yrityksen omissa kanavissa julkaistu asiantunteva ja hyödyllinen ja/tai viihdyttävä sisältö ovat tärkeitä ja edullisia keinoja sitouttaa ja vakuuttaa asiakas.
Laadukas sisältö ei kuitenkaan riitä yksistään, jos sen pariin ei kukaan löydä.

Uuden asiakkaan tavoittamiseen tarvitaan siis muitakin kuin yrityksen omia kanavia.
Yritys ja sen palvelut pitää tuoda kohderyhmän tietoisuuteen.
Natiivimainonta maksetuissa medioissa voi auttaa.

Natiivimainonta on mediamainonnan versio 2.0.

Hyödyllistä tietoa sisältävää natiivimainonnan artikkelia paitsi luetaan, niin myös jaetaan.
Toimituksellisen aineiston joukkoon sijoitettuna se on myös huomattavasti tehokkaampi tapa saada viesti perille kohdeyleisölle kuin verkkomainonnan alkuaikojen bannerit.

Mainosbanneri koetaan puhtaasti mainokseksi, eikä klikkauksia välttämättä kerry suurista näyttömääristä huolimatta.
Lisäksi monet netin käyttäjät ovat ladanneet Adblockin kaltaisia mainostenesto-ohjelmia, jotka blokkaavat mainokset näkyvistä.

Toisin kuin perinteisen mainoksen, lehtiartikkelin muotoon kirjoitetun natiivimainoksen erottaa usein toimituksellisesta sisällöstä nopealla vilkaisulla lähinnä yläkulman ”mainos”-tekstistä.
Ulkoasu ja sisältö ovat niin yhteneväisiä, että lukija kuluttaa sisältöä samoin kuin verkkomedian muita artikkeleita.
Natiivimainonta on siis verkon advertoaali, maksettua sisältömarkkinointia.

Kun yrityksen potentiaalinen asiakaskunta vastaa valitun median kohderyhmää, on asiakkaiden tavoitettavuus korkeaa.
Laadukkaan artikkelin kautta klikataan yrityksen omille sivuille ja euromääräiset myyntitulokset ovat usein korkeita. Natiivimainonnan avulla brändiä rakennetaan pitkäjänteisesti, hyödyntäen olemassaolevaa suurilevikkistä alustaa.

Natiivimainonta on kuitenkin usein varsin arvokasta suhteessa tuottoon ja konversioon. Se vaatii sekä rahallista että sisällöllistä panostamista, eikä välttämättä sovellu sen vuoksi aivan pienempien toimijoiden markkinointivälineeksi.

Natiivimarkkinointi auttaa löytämään asiakkaan

Millainen sisältö toimii?

Artikkeli, mitä luetaan voi esimerkiksi:

  • jakaa hyödyllistä tietoa
  • inspiroida
  • opastaa
  • aktivoida
  • viihdyttää

Tärkeää on myös avoimuus. Kaupallisuus kannattaa pitää selkeästi esillä. Piilottelu aiheuttaa negatiivisen reaktion yleisössä ja luottamuksen menettämisen.
Artikkelin tarkoitus ei kuitenkaan ole itsessään myydä, vaan herättää kiinnostus ja ohjata varsinaiselle myyntisivulle. Käytä sisällöissä myyntipuheiden sijaan asiantuntemustasi ja auta lukijaa. Ole aito ja rehellinen.

Natiivimainonnan haasteet

Koska natiivimainonta sulautuu ympäristöönsä, on sen haasteena erottua muusta sisällöstä.
Harva lukee lehdestä kaikkea toimituksellistakaan sisältöä.
Artikkelin on siis oltava niin kiinnostava, että se houkuttaa ensin klikkaamaan jutun auki – tai aloittamaan lukemisen, jos on kyse printistä – ja sen jälkeen lukemaan loppuun ja vieläpä klikkaamaan yrityksen sivuille johtavaa linkkiä.

Vaikka natiivimainonta on markkinoijan näkökulmasta tuloksellista, liittyy siihen sisällöntuottajan kannalta eettisiä ongelmia. Kirjoitin näistä postauksessani Natiivimainos – Mainos, joka ei näytä mainokselta.

Natiivimainonta on verkon advertoaali
Natiivimainonta auttaa asiakasta löytämään sinut

Millaisia haasteita koet natiivimarkkinoinnin hyödyntämisessä ja mitä haluaisit oppia lisää aiheesta?
Tarvitsetko kenties apua sisältöjen tuottamisessa?
Ota yhteyttä, autan mielelläni!

Advertisement

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s