Mikä on paras aika julkaista blogipostaus?

Ajankäytön hallinta

Blogipostauksen ensimmäinen julkaisuajankohta vaikuttaa yllättävänkin paljon siihen, kuinka paljon lukukertoja se tulee saavuttamaan.
Erityisesti ensimmäisen Facebook-jaon ajankohdalla on merkitystä sille lähteekö postaus lentoon.

Postaus kannattaa jakaa tai ajastaa julkaistavaksi silloin kun oma yleisö on aktiivisinta.
Vaihtoehtona on julkaista heti tuoreeltaan, mutta tehdä sosiaalisen median jaot ajankohtina, jolloin omat lukijat liikkuvat.
Mikäli Facebook- tai Instagram-julkaisu ei saa näyttöjä ensimmäisen vartin aikana, algoritmit tulkitsevat sisällön epäkiinnostavaksi, eikä sitä näytetä välttämättä edes omille seuraajillesi.

Kokemukseni mukaan nopeasti tulleet reaktiot, kuten kommentit ja tykkäykset nostavat näyttöjen ja lukukertojen määrän helposti kymmenkertaiseksi verrattuna sellaiseen postaukseen, joka tavoittaa ensimmäiset lukijat vasta tuntien kuluttua.

Harva blogipostaus myöskään toimii ilman sosiaalisen median tukea. Hakukoneiden lisäksi omien blogieni lukijoista ylivoimaisesti suurin osa tulee blogiin Facebookin kautta.

Julkaistako tiistaina vai torstaina?

Jokainen bloggaaja himoitsee salaista reseptiä eniten lukijoita tavoittavaan ajankohtaan.

Valitettavasti yleispätevää sääntöä ei ole.
Luin aikoinaan jonkun somegurun väitteen, että paras aika tavoittaa yleisöä on maanantaiaamu.
Tuo ajankohta ei kuitenkaan tuonut lukijoita omaan blogiini, lukuisista testauksista huolimatta.

Paras ajankohta löytyykin testaamalla ja dataa keräämällä.
Ennen kaikkea se löytyy oman kohderyhmän tuntemuksella.
Toisaalta oman Facebook-sivun yleisön online-aika saattaa olla toinen, kuin jonkin muun Facebook-ryhmän.
Tavoittelemasi uusi lukija saattaa liikkua eri aikaan, kuin kanta-asiakkaasi, jolla on tapana varata tietty aika artikkeleidesi lukemiseen.

Milloin yleisöni liikkuu?

Muutama esimerkki oman yleisöni liikkeistä:
Kirjoitan kolmea eri blogia, joilla kaikilla on eri aiheet ja eri lukijakunta.
(Joskin kourallinen lukijoistani on superfaneja, jotka kuluttavat kaikkien blogieni sisältöjä. Nöyrä kiitos!)

Minimalismiblogiani luetaan ylivoimaisesti eniten sunnuntaisin puoliltapäivin.
Pyrinkin julkaisemaan uudet postaukset viikonloppuisin. Vaikka julkaisisin maanantaina, vakiyleisöni lukee uuden tekstin usein vasta seuraavana sunnuntaina.
Minimalismi aiheena on sellainen, että siihen halutaan keskittyä rauhassa vapaa-ajalla.
Tekstini ovat yleensä myös erittäin pitkiä (noin tuhannen sanan mittaisia), joten niiden lukemiseen varataan aikaa ja niihin paneudutaan mieluiten vapaa-ajalla.

Matkablogini yleisö liikkuu tasaisemmin. Osa saattaa suunnitella tulevaa matkaansa vapaa-aikanaan ja lukea esimerkiksi lauantaisin, kun taas toiset haaveilevat lomamatkasta marraskuisena maanantaina ja päätyvät blogiini lounastunnillaan, googlatessaan seuraavaa matkakohdettaan.
Moni lukijani myös matkustaa ahkerasti ja juttujani saatetaan lukea kun ollaan jo perillä kohteessa. Toisella puolella maapalloa oleva voi tulla postaukseni pariin vaikkapa kello kolmelta aamuyöllä tutkiskellessaan, mitä nähtävyyksiä kohteessa kannattaisi lähteä katsastamaan.

Näitä markkinointiin ja viestintään tai koulutukseen keskittyviä blogipostauksia taas luetaan selkeästi eniten arkipäivisin ja virka-aikapainotteisesti.
Työn kehittämiseen siis keskitytään työaikana. Toisaalta pienyrittäjät lukevat blogiani myös myöhään arki-iltaisin tai jopa öisin. Vaikka viikonloput varattaisiin perheelle, niin aikaa itsensä kehittämiselle ei ole työaikana, joten arki-ilta on tälle kohderyhmälle paras ajankohta.

Instagram-markkinointi
Kerro tuoreesta blogipostauksestasi 1-3 Instagram-julkaisun avulla.

Lukijaa ohjaa myös someryhmien konseptit

Kun Facebookin yrittäjäryhmässä on maanantaistream, johon voi jakaa omia postauksiaan, ohjaa se luonnollisesti liikennettä tuoreeltaan. Ryhmäläiset tietävät milloin uusia artikkeleita on tarjolla ja osaavat odottaa niitä.

Instagram taas on yleisöltään heterogeenisempi ja seuraajia tulee kaikkialta maailmasta.
Yhdelläkään neljästä eri aiheisesta tilistäni ei näy merkittäviä eroja näkyvyydessä julkaisuajankohdasta riippumatta.
Säännöllisellä julkaisutahdilla, hakusanoilla ja aktiivisella omalla kommentoinnilla on huomattavasti ajankohtaa suurempi merkitys.

Koska omat käsitykseni perustuvat vain omien blogieni statistiikasta vedettyihin johtopäätöksiin, kysyin asiasta myös bloggaajakollegoiltani.

Kun kerroin kirjoittavani parhaasta julkaisuajankohdasta, totesikin yksi kollegani aiheeni olevan kunnianhimoinen.
Tästäkin voi päätelllä, ettei ole olemassa mitään yksiselitteisesti parasta ajankohtaa.

Vastaukset kuitenkin tukivat epävirallisia tutkimustuloksiani:
Digimarkkinointikouluttaja antoi käyttööni oman Google Analytics -tilastonsa, joista näkyy selkeästi, kuinka yritysasiakkaat käyvät hänen sivuillaan arkipäivisin.
Trafiikki on vilkkainta tiistaisin ja keskiviikkoisin kello 10-22 välillä. Lauantaisin taas on hiljaisinta.

Toinen bloggaajakollega kertoi vilkkainta olevan maanantaisin ja tiistaisin kello 11-14 välillä ja viikonloppujen olevan yleensä ”ihan kuolleita”.
Hän tosin mainitsi, ettei erityisesti tee somejakoja viikonloppuisin, mikä luonnollisesti vaikuttaa tuloksiin.
Kun jo tuntee kohderyhmänsä, on fiksua keskittää jaot niihin ajankohtiin, jolloin omat lukijat liikkuvat. Tämä palvelee lukijaa, joka saa artikkelin nähtäväkseen heti tuoreeltaan.

Huomaa, että voit aivan hyvin kirjoittaa artikkelin vaikkapa lauantaina, mutta jakaa sen vasta tiistaina.
Kun kyse ei ole uutisaiheesta, ei artikkeli vanhene, vaikka sen ajastaisi julkaistavaksi vähän myöhemminkin.
Lukijalle taas on tärkeää olla ensimmäisten joukossa. – Hän haluaa olla ajan hermolla ja päästä kommentoimaan juttuasi samaan aikaan muiden kanssa.
Toisekseen tuoretta artikkelia myös jaetaan helpommin. Haluaisitko itse jakaa viisi päivää sitten julkaistun artikkelin, josta ”kaikki muut” ovat jo puhuneet koko viikon ja jonka sinä huomasit vasta nyt?

Pari sanaa testaamisesta

Testatessa millä saavuttaa parhaan näkyvyyden, tulee huomioida se, ettei muuta liian montaa asiaa kerralla.
Jos korjaa otsikointia, ingressiä, sisällön pituutta, avainsanoja jne yhtäaikaa, on mahdotonta tietää mikä muutoksista vaikuttaa näyttömääriin ja lukukertoihin.
Sopivaa ajankohtaa haarukoidessa pitää siis testata pitkäjänteisesti vastaavanlaisella sisällöllä ja seurata eri kellonaikojen, viikonpäivien ja myös vuodenajan vaikutusta näkyvyyteen.

Voit myös jakaa vanhoja postauksiasi somessa uudelleen, esimerkiksi neljästi vuodessa. Luonnollisesti kannattaa jakaa artikkeleita, jotka eivät ole sidottuja tiettyyn vuodenaikaan, jolloin aihe ei vaikuta lukukertoihin.

Tai ainakin periaatteessa näin: Jostakin kumman syystä vuosi sitten kirjoittamaani jouluaiheista postaustani on luettu tasaisesti ympäri vuoden, vaikka jaoin sen itse uudelleen vasta näin joulun lähestyessä.
Tätä en osaa selittää tilastojen avulla. Kenties jotkut suunnittelevat joulua jo heti juhannuksen jälkeen?

Suosituimmat postaukset kestävät hyvin aikaa ja niitä luetaan jopa vuosia.
Jos yksi blogiartikkeli ei tuo lukijoita vielä kolmannellakaan somejakokerralla, syy on hyvin todennäkäisesti muualla kuin julkaisuajankohdassa. Suosituimpia taas luetaan yhtälailla lauantai-iltapäivällä kuin maanantaiyönä ja uskollinen seuraajasi lukee mielellään samankin artikkelin uudelleen.

Summa summarum

Tärkeintä on tuntea oma kohderyhmänsä. Omat ostajapersoonat kannattaa profiloida mahdollisimman tarkasti. Näin opit tuntemaan lukijoidesi tarpeet, osaat auttaa heitä ja löydät juuri sinun blogillesi parhaiten sopivat julkaisuajankohdat.

Mikä on paras julkaisuajankohta blogipostaukselle

Kuulostaako vaikealta?

Ei huolta, kerron myöhemmin miten voit kartoittaa oman kohderyhmäsi.
Seuraa blogiani tai Creastockin Facebook-sivua, niin näet uudet postaukset tuoreeltaan!

Advertisement

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s