*Sisältää affiliatelinkkejä
Kun blogista on tarkoitus tehdä tulonlähde, kannattaa sen kaupallistaminen aloittaa heti alkuvaiheessa. Kun lukijamäärät ovat vielä pieniä, on kaupallisten yhteistöiden saaminen vaikeaa. Affiliatemarkkinointi on yleensä helpoin tapa aloittaa.
Jos olet aloittava bloggaaja, poimi tästä vinkkini affiliatekumppaneiden saamiseen.
Kaupallista blogisi heti alkuvaiheessa
Blogin rakentaminen on pitkäjänteistä työtä, kulut juoksevat ja tunteja palaa reilusti.
Yleisön kasvattaminen on hidasta ja rahat voivat loppua kesken, jos ilmaista työtä joutuu tekemään täysipäiväisesti kuukausien ajan.
Toisaalta jos kirjoitat blogia vuosikausia harrastusmielessä ja rakennat sitoutuneen lukijakunnan, on heille myyminen myöhemmin huomattavasti vaikeampaa.
Kun yleisösi on tottunut ilmaiseen sisältöön, saattaa oman tuotteen lanseeraus tai muiden tuotteiden markkinointi ärsyttää vanhaa lukijaasi.
Pahimmillaan uskollinen seuraajasi peruu uutiskirjeesi ja lopettaa blogisi lukemisen kokonaan.
Blogin ansaintalogiikkaa kannattaa siis pohtia jo aivan alkuvaiheessa.
Luonnollisesti on tärkeää miettiä millaisista tuotteista juuri sinun lukijasi olisivat kiinnostuneita ja etsiä sopivia kumppaneita.
Mistä saa kumppaneita, kun blogin kävijämäärät ovat vielä pieniä?
Hyvä uutinen on se, että blogi ei tarvitse satojatuhansia seuraajia onnistuakseen kumppanuusmarkkinoinnissa. Tärkeämpää on oikealainen ja sitoutunut kohderyhmä.
Tuhatkin lukijaa kuukaudessa voi riittää, kun löydät oman nichesi.
Alkuvaiheessa satojenkin lukijoiden tavoittaminen voi kuitenkin olla vaikeaa.
Sellaisilla lukemilla ei oikein kehtaa lähteä soittelemaan yrityksiin kumppanuuksia tarjotakseen, eikä onnistumisprosenttikaan ole välttämättä kovin korkea, kun ei ole vielä referenssejä ja näyttöjä onnistuneista kampanjoista.
Toki on mahdollista ottaa yhteyttä hiljattain toimintansa aloittaneisiin pienyrityksiin ja hinnoitella houkuttelevasti. Siinäkin on silti riskinsä; vaikka kirjoittaisit kumppanuuspostauksia parillakympillä, niin tuloksia pitäisi syntyä, jotta jatkosopimuskin olisi varmistettu.
Huonon kumppanin mainetta ei kannata hankkia, varsinkaan jos keskityt alaan, jolla toimijoita ei ole paljon.
Siksi suosittelen etsimään alkuvaiheessa kumppaneita niihin erikoistuneista affiliate-verkostoyrityksistä.
Tässä muutamia vaihtoehtoja, joita itsekin käytän:
*TradeTracker
*TradeDoubler
AdTraction
Performission
Näiden yritysten kautta mainostajat etsivät kumppaneita, joille maksavat klikkauksista, liideistä tai myynneistä.
Toiminta on pitkälle automatisoitua, eikä seuraajille ole asetettu yleensä minimimääriä.

Näin pääset alkuun affiliate-markkinoinnissa
Blogi tai muu sivusto pitää jo olla olemassa, kun haet mukaan ohjelmaan.
Kun hakemuksesi alustalle on hyväksytty, pääset valitsemaan itseäsi kiinnostavia yrityksiä. Kumppanuusohjelmiin haetaan yhdellä klikkauksella ja yrityksestä riippuen käsittelyaika on yleensä joistakin päivistä muutamiin viikkoihin.
Rekisteröityminen on maksutonta.
Kun blogisi on hyväksytty ohjelmaan, lisäät vain linkit sivuillesi.
Ohjelmien työkalujen käyttö on helppoa: voit luoda parilla klikkauksella tekstilinkkejä ja bannereita.
Tilitykset tapahtuvat automaattisesti, kun olet saavuttanut tietyn summan.
Vaihteluväli edellä mainituilla yrityksillä on 10-50 euroa.
Paitsi että vasta-alkajan on helppo päästä mukaan näihin ohjelmiin, ovat ne myös hyvä tapa kartoittaa mikä sinun yleisöäsi kiinnostaa.
Alkuvaiheessa kannattaa valita useampia ohjelmia, jotta voit tehdä niiden välillä keskinäistä vertailua. Alustojen hyvien raporttien ansiosta näet päiväntasaisesti mihin mainoksiin klikataan ja kuinka ne konvertoivat myynneiksi.
Tämä on sinulle arvokasta tietoa yleisöäsi kiinnostavista tuotteista ja heidän kulutuskäyttäytymisestään.
Samalla saat kerättyä dataa, joka auttaa sinua tulevaisuudessa suoria yrityskumppanuuksia tavoitellessasi.
Täältä pääset rekisteröitymään pariin ohjelmaan ilmaiseksi:
Someyhteistyöt
Jos blogisi on vielä alkutekijöissään, voit aloittaa yhteistyöt myös somessa. Jo tuhannen seuraajan Instagram-tilillä voi päästä tekemään kaupallisia yhteistöitä.
Erilaiset kumppanialustat auttavat löytämään avoimia yhteistöitä. Esimerkiksi *Promotyn appista pääset tutustumaan kampanjoiden ehtoihin ja voit jättää oman hakemuksesi.
Näissä yhteistöissä ei yleensä ole tarjolla affiliate-sopimuksia, vaan kampanjan toteuttamisesta maksetaan kiinteä summa. Kampanjoiden kohdalla on yleensä hintaehdotus kuinka paljon esimerkiksi Instagram-kuvasta ja stoorista maksetaan. Voit kuitenkin asettaa oman hintapyyntösi, jos palkkioehdotus on mielestäsi liian pieni. – Usein se on.
Ole kuitenkin kohtuullinen ja aseta hintasi vastaamaan seuraajamääriäsi ja tilisi tavoittavuutta. Tilisi kasvaessa pääset korottamaan myös palkkioitasi.
Alustoiden avulla voit treenata yhteistöitä ennen kuin olet valmis lähestymään suoraan yrityksiä. Kiinnostavimmat yritykset saavat runsaasti hakemuksia, joten panosta hakemukseesi ja mieti millainen toteutus olisi kiinnostava kumppaniyritykselle.
Liity *Promotyyn tästä.
Miten pienyrittäjä saa bloggaajakumppaneita markkinoimaan tuotteitaan ja palveluitaan?
Myös yrittäjät voivat hakea itselleen affiliatekumppaneita ohjelmien kautta.
Pienyrittäjille tämä on riskitön markkinointikeino. Liittyminen on yleensä maksutonta, pääset valitsemaan itse ketkä julkaisijat hyväksyt kumppaneiksesi ja maksat vain tuloksista.
Lanseeraat oman kampanjasi ja päätät kuinka paljon (komissio vai kiinteä euromäärä) ja millä tavalla maksat kumppaneillesi (klikkaukset, liidit, myynnit).
Et joudu etsimään itse eri alojen bloggaajia ja vertailemaan tarjouksia, vaan julkaisijat hakeutuvat itse luoksesi alustojen kumppanuusohjelmien kautta.
Mainostajayrityksille löytyy lisää tietoa täältä: