Miksi tuhlaat rahasi maksulliseen mainontaan?


*Mainos = ihan oman hännän nosto

Saanko kysyä miksi tuhlaat eurojasi maksulliseen mainontaan?
Arvaan: Et oikein tiedä miten mainontaa tulisi kohdentaa, joten päätät käyttää niin paljon euroja kuin rahkeita riittää ja toivot, että se tuo näkyvyyttä.
Parhaassa tapauksessa sellaista näkyvyyttä, joka kääntyy kaupoiksi.
Pettymys on suuri kun muutaman tonnin maksanut mainos ei tuo takaisin edes siihen panostettua rahaa.

Ei se mitään, et ole ainoa.

Yrittäjän ei tarvitse olla markkinoinnin ammattilainen.
Siksi me ammattilaiset olemme olemassa, että autamme sinua toteuttamaan tuloksellista markkinointia.

Toki joukossa on aina niitä, joiden ainoa tarkoitus on ottaa rahat pois hölmöiltä, – ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa -hengessä.
Kymppitonni tai kaksi kuussa ja tehdään jotakin, mutta ymmärrätkö mitä tehdään ja miten se palvelee juuri sinun yrityksesi tavoitteita?
Vai häipyvätkö rahasi savuna ilmaan?

Maksettu mainonta on hakuammuntaa

Ostaessasi mainostilaa paikallisesta sanomalehdestä saat mediakortin, joka kertoo lehden levikin, tilaaja- ja lukijamäärät.
Sen perusteella uskot tavoittavasi esimerkiksi 300 000 potentiaalista asiakasta.
Mutta miten mittaat tuloksia?
Saatko dataa mainoksen tehosta?
Et.
Vastaus on yksiselitteinen, koska maksetun mediamainonnan teho ei ole helposti mitattavissa.
Et tiedä kuinka moni lehteä lopulta luki, kuinka moni lukijoista näki mainoksesi, kuinka moni reagoi siihen, saati päätyi maksavaksi asiakkaaksesi.

Omilla asiakaskyselyilläsi saatat saada tietoa siitä, miten yrityksesi ja tuotteesi löydettiin.
Mainostilan myyjä ei tätä osaa kertoa.
Jos pyörität vähittäistavaraliikettä, jossa asiakkaan kohtaa lähinnä kassa, et voi tietää tuliko asiakas putiikkiisi lehtimainoksen ohjaamana.
Ellet nyt sitten käytä 80-luvun tapaan printtilehdestä leikattavia kuponkeja mittaamisen tukena.

Maksetun mediamainonnan ongelmana on se, ettet pysty kohdentamaan mainontaasi juuri oikealle kohderyhmälle.
Maksat näkyvyydestä koko median yleisölle, vaikka heistä vain murto-osa olisi tavoittelemiasi potentiaalisia asiakkaita.

Mitä merkitystä näkyvyydellä edes on, ellei se käänny kaupoiksi?
Miksi siis tuhlaat rahasi maksettuun mainontaan?

Orgaanisella näkyvyydellä tuloksiin

Maksetun mainonnan ongelmana on myös se, että se tavoittaa suurimmalta osin ns. kylmän yleisön. Päädyt tyrkyttämään tuotteitasi.
Mainossaastaa tunkee joka tuutista.
Siihen turtuu tai hermostuu.

Kuka muistaa mikä mainos siinä pysäkkikatoksessa oli aamulla bussia odotellessa?
Ei muista, ellei osunut kohderyhmään.
Vaikka viestin nähnyt kuuluisi kohderyhmään, hän ehtii unohtaa mainoksen viestin ennen kuin on tekemässä ostopäätöstä.
Siksi kohderyhmä pitää tavoittaa silloin kun potentiaalinen asiakas etsii itse aktiivisesti tietoa.

Mitä teet kun haluat ratkaista jonkin ongelman?
Menet todennäköisesti nettiin eli googlaat.
Kun pohdit millainen ulkovalaistus sopisi omalle kotipihallesi tai mikä auto palvelisi parhaiten perheesi käytössä, et varmastikaan ryntää kauppaan maksetun mainoksen perässä.

On hyvin epätodennäköistä, että törmäisit juuri tarpeen hetkellä ulkovalomainokseen.
Jos niin sattuisikin käymään, tuskin tekisit ostopäätöstä pelkän mainoksen perusteella.
Menisit jälleen googleen ja vertailisit vaihtoehtoja.

Kuvittele itsesi tilalle potentiaalinen asiakkaasi.
Mikäli myyntiartikkelisi on energiatehokkaat pihavalaisimet, sinun pitää näkyä hakukoneilla juuri tällä hakusanalla.

Sähkölaskuaan ja pimeää kotipihaansa tuskaileva omakotitaloasuja on jo valmis ostamaan.
Hänen tarvitsee vain löytää yritys, joka toteuttaa hänen toiveensa ja saattaa hänet valoon.
Löytääkö hän sinun yrityksesi googlatessaan?
Oletko kokeillut miten oma yrityksesi näkyy hakukoneilla tärkeimmillä avainsanoilla?
Tarkistapa!
Jos et ole Googlen etusivulla, on aika korjata tilanne.

Mikä parasta, tuon näkyvyyden saavuttamisen ei tarvitse maksaa sinulle edes yhden paikallislehden mainoksen vertaa.
Orgaaninen liikenne tuo valmiiksi ostohaluisia asiakkaita sisältöjesi pariin, täysin ilmaiseksi.

Mikäli orgaanisen liikenteen kasvattaminen ja hakukoneoptimointi kuulostavat muinaiskreikalta, eikä sinulla ole vähimmäistäkään kiinnostusta opetella sitä alfasta omegaan, asian voi ratkaista ostopalvelulla.

P.s.

Mikäli päädyt ulkoistamaan näkyvyytesi kasvattamisen, palvelun valitsemisessa kannattaa olla tarkkana.
Kysy palveluntarjoajalta mitä hintaan kuuluu ja mistä oikeasti maksat.
Googleen naputeltu hakemistotieto ei ole tätä päivää.
Ylimalkaiset hakusanat eivät nosta yritystäsi hakujen kärkeen.
Silloin tällöin päivitetty sisältö tiputtaa yrityksesi hakukoneiden etusivulta tai jos yrityksen omiin sisältöihin ei aktiivisesti ohjata liikennettä esimerkiksi ns. backlinkkien avulla.
Kysy tarjouksen tehneeltä markkinointitoimistolta millaisia tuloksia he ovat saaneet asiakkailleen aikaan.
Pyydä dataa, lukuja liikenteestä ja sen kasvamisesta.
Kysy myös hinnoittelun perusteita.

Miten muuten päädyit lukemaan tätä postausta?
Varmuudella et ainakaan maksetun mainonnan kautta.


Kirjoittaja on viestintäalan yrittäjä ja Bused vaikuttajaverkoston tiiminvetäjä.
*Bused.fi auttaa yrityksiä kasvattamaan orgaanista näkyvyyttään.
Tehokkaan alustamme tukena on 300+ bloggaajan ja somevaikuttajan verkostomme, jonka avulla saamme kasvatettua yrityksesi sisältöjen näkyvyyttä juuri oikean kohderyhmän parissa.
Markkinoinnin tulokset ovat täysin mitattavissa.

*Tutustu meihin täällä ja jätä yhteydenottopyyntö, niin kartoitamme miten voimme auttaa sinua.
Pssst… se sivuilla kysytty koodi on TAKEOFF.


Advertisement

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s